De Onderneming is een schip van het type Hagenaar, maar de afmetingen maken meteen duidelijk dat dit schip nooit is gebouwd voor de vaart op den Haag. De onderneming werd in 1912 gebouwd op de werf Hendriks te Dodewaard. De Onderneming is gebouwd als zeilschip en had geen motor. De afmetingen waren 28,50 x 5,85 m.
De Onderneming werd gebouwd in opdracht van schipper Eleveld, die kort tevoren met een Tjalk op de Zuiderzee was omgeslagen, waarbij zijn gezin verdronk. Door dit drama gaf hij daarna opdracht het nieuwe schip extra breed te bouwen. Bij deze lengte zou 5,25 meter een normale breedte zijn geweest. Hierdoor is de Onderneming de grootste Hagenaar, die ooit bij Hendriks in Dodewaard werd gebouwd.
In 1915 werd Kleine uit Hoogeveen schipper en in 1920 verlengde hij het schip tot 31,50 meter. In 1924 werd de vader van de laatste schipper, Koekoek, eigenaar van de Onderneming en in 1930 werd zijn zoon aan boord geboren. In 1944 werd het schip door de Duitsers opgeblazen en bij Maasbracht tot zinken gebracht, samen met veel andere binnenvaartschepen. Pas na de bevrijding kon het schip weer gerepareerd worden en voorjaar 1947 kon er weer gevaren worden. In 1965 trouwde Koekoek jr. met van de Klei en nam hij het schip van zijn vader over.
In 1968 en 1972 werd het schip nog eens verlengd, uiteindelijk tot 36,06 meter en 268 ton laadvermogen. In 1982 mocht de Onderneming niet meer door de sluis naar Hoogeveen, omdat er een maximum breedte werd bepaald voor deze sluis. Het schip is toen versmald tot 5.82 meter. Uiteraard niet door het in de lengte door te zagen en een stukje ertussen uit te halen, maar door het verwijderen van de halfronden, die ter bescherming van de wellingplaat aan de buitenkant bevestigd waren.
In 1932 werd een zijschroef aangebracht met een Deutz 1416 als aandrijving. In 1956 werd deze vervangen door een 1 cylinder Blackstone van 26 pk, in 1965 een Lister JP 4 van 40 pk en in 1969 een Deutz Glockner 6 cylinder van 116 pk. Deze machine werd in 1975 in het schip gebouwd en in 1980 vervangen door de huidige 8 cylinder Deutz Glockner van 155 pk. Op de foto hiernaast ziet U de Onderneming toen deze nog met zijschroef voer.
De laatste schipper, Koekoek heeft tot 2000 vracht gevaren met de Onderneming. De laatste jaren grind, welke Bij Swalmen in Limburg werd gehaald en naar Hoogeveen werd vervoerd. Na staken van de vaart heeft hij met zijn vrouw nog 2 jaar aan boord gewoond.